fredag 25 oktober 2013

E-nummer i Cheez ballzarna

Igår skrev jag om ostbollarna (vilka jag inte har hunnit smaka på ännu, men snart så...) och där fanns det ett flertal tillsatser, eller så kallade E-nummer. Först ut på listan var E 621a. Det är ett färgämne som kan utvinnas ur grönsaker, men ofta är det syntetiskt framställt, precis som mycket annat.

Nästa var E 621c utvinns ur paprika med hjälp av kemikalier. Hälsovådligt sägs det inte vara vad jag vet, men trevligt känns det inte med kemikalierna. E 621a kan dock vara det.

Sedan har vi E 621, eller mononatriumglutamat och här skulle jag precis som tidigare mana till försiktighet då det kan ge hälsoeffekter. Som alltid eller i alla fall väldigt ofta, så handlar det ju om vilka mängder man sätter i sig, men är man svag för ostbollar så kan det ju bli en viss mängd som man äter och då kan man alltså få problem. Jag är faktiskt besviken på företaget över att de tillsätter det här och jag anser att man borde hitta något bättre när det gäller ingredienser.

Till sist så har vi då E 635 är en kemiskt framställd smakförstärkare. Återigen, varför behövs smakförstärkare? Om de ingredienser som redan finns smakar tillräckligt och inte livsmedlet är för processat så skulle jag vilja påstå att man inte behöver smakförstärkare. Vissa kan reagera negativt på E 635.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar