onsdag 16 oktober 2013

Kaliumsorbat

Jag kikade på bloggen och såg att jag faktiskt hade skrivit om kaliumsorbat flera gånger genom åren, men inget om hur det egentligen framställs. Nu har jag mejlat till livsmedelsverket för att höra om de kan svara på den frågan. Jag har märkt att det är svårt att få sådana svar från verket ibland, men jag gör ett nytt försök.

Mitt mejl till slv.se:

Hej,

Jag undrar om ni kan berätta hur kaliumsorbat tillverkas och vad det är som gör att vissa kan få reaktioner av det? Undrar även om det inte finns något bättre alternativ som konserveringsmedel?

Hälsningar Katharina Wallenborg


För mig handlar det inte bara om vad en tillsats eller ett livsmedel innehåller utan även hur det har tillverkats. Den processen kan nämligen påverka livsmedlet på olika sätt. Tyvärr är våra svenska myndigheter inte direkt framåt när det gäller att ge denna typ av information, så man får anstränga sig lite om man vill veta sådant. Jag hoppas att jag snart ska kunna publicera ett bra svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar