torsdag 3 oktober 2013

Mjukglass

Jag skrev ju om mjukglass för ett tag sedan och jag var väldigt skeptisk och just den där smeten som man kunde vispa ihop hemma var inget som jag skulle köpa. Nu har jag inte heller gjort det, men dottern hade med sig en förpackning hem hit när vi skulle laga middag ihop. Det resulterade i att jag gjorde maten och hon gjorde mjukglassen. För extra god smak så hackade hon i mörk choklad och jag får lov att erkänna att det blev gott. Inte för att jag trodde annat eftersom jag alltid har gillar mjukglass, men jag log inombords då jag tänkte på bloggen och vad jag hade skrivit. Å andra sidan så vet hon ju att jag bloggar, så hon kan mycket väl ha sett inläggen.

Ni som har följt det som jag skriver vet att jag inte alls är hysterisk när det gäller E-nummer (och det vet dottern också), men jag tycker att det är spännande att se om det går att leva E-nummerfritt. Säkert gör det det, men det är sannerligen en utmaning. Men man får fundera över vad som är värt att undvika och vad man tycker att man kan unna sig. Gillar man glass så kanske man bortser från innehållet då och då. Det var förresten roligt att smaka på mjukglassen och jag gillar att prova nya saker.

Innehållet i glassen "mjukglass krämig choklad" ser ut så här:

mjölk
grädde
torkad glukossirap
socker 6 %
kakao 2 %
mjölkprotein
emulgeringsmedel (E 472b)
stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, karragenan)
arom (bl.a. vanillin)

Det som är lustigt är att det på framsidan står så här: Gjord på färsk grädde. Det är inte utan att man undrar vem som bryr sig om grädden bland allt annat konstigt och att den är färsk, ja det är väl självklart?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar