torsdag 17 oktober 2013

Kaliumsorbat, E 202

Jag har skrivit några gånger om den här tillsatsen och tänkte rota lite mer i vad det är och hur den framställs. Det är ett konserveringsmedel och jag mejlade ju livsmedelsverket igår och frågade om det inte fanns bättre alternativ till konservering. Jag borde nog göra samma sak till tillverkaren av Fun light. Varför inte, det är ju livsmedelstillverkaren som bestämmer vad som ska vara med bland ingredienserna så de måste ju ha ett svar på den frågan.

Kaliumsorbat motverkar jäst- och mögelsvampar plus vissa bakterier. Det finns naturligt i många frukter och bär. Hur känslig man kan vara mot äkta kaliumsorbat, vilket är neutraliserad sorbinsyra, jämfört med syntetisk kaliumsorbat vet jag inte. Sannolikt märker de flesta ingenting när de äter tillsatsen och gillar du frukt och bär så får du det ju i dig ändå. Kanske kan det vara så att naturligt är bättre? Men det kanske ni bloggläsare vet mer om utifrån erfarenhet.

Mycket av tillverkningen sker i Kina kan jag läsa på nätet, men det ska jag ta reda på för säkerhets skull. Stämmer det så gäller det verkligen att veta hur tillverkningen går till då Sverige trots allt har högre krav på mycket jämfört med omvärlden. Jag inser att det här är en fråga som kan bli ganska stor och säkert kommer det att ta ett tag att få fram all information, men det är bara att rota vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar