söndag 27 oktober 2013

Falukorv

En av våra vanligaste korvar är falukorv. Själv har jag inte ätit det på år och dag, men köpte det då och då när jag var yngre. Men jag vet att många gillar det och den här veckan så är det extrapris i en butik som jag handlar i då och då. Eftersom falukorv är så populärt så tänkte jag att jag skulle kika på innehållet i den och blogga om det. Det visade sig när jag kollade på min blogg att jag aldrig hade skrivit om korven, vilket känns lite märkligt efter 4½ års matbloggande. Men med tanke på vad mycket som det finns att skriva om så kanske det inte är så konstigt i och för sig.

Det här är innehållsförteckningen på den sorts falukorv som jag fick erbjudande om att köpa billigare nu:

svenskt gris- och nötkött (58 %)
vatten
fett från gris
potatismjöl
salt
lök
kryddor
kryddextrakter (cayenne, muskot)
antioxidationsmedel E300
konserveringsmedel E250
rökarom

Ärligt talat? Inte behövs tillsatserna/E-numren egentligen? Jag vet att många försvarar dem, men jag blir allt mer skeptisk med åren om jag ska vara ärlig. Rökarom tilltalar mig inte heller eftersom det brukar vara en konstgjord tillsats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar