lördag 3 augusti 2013

Kladdkaka lyx

Häromdagen råkade jag se reklam för en ny produkt som kallades för kladdkaka lyx. Tråkig som jag är så klingade det inte positivt i mina öron och det som var meningen, att man skulle bli sugen och vilja köpa tårtan var inget som dök upp hos mig. Däremot så tänkte jag lite ironiskt: Vad är det som är lyx med kladdkakan, fler tillsatser?

Nyfikenheten har nu tagit över och jag har letat upp innehållet i denna lyxtårta och det som jag befarade har nu bekräftats och så mycket lyx med den tycker jag nog inte att det är. Jag kommer precis som tidigare att baka mina kladdkakor själv. En enda gång (som jag kan påminna mig) så har jag ätit en färdigbakad sådan och det var ingen rolig upplevelse, så att de kan fortsättas tillverkas övergår mitt förstånd.

Men för att återgå till innehållet så ser det alltså ut så här:

socker, ägg, vetemjöl, vegetabilisk olja, mjölkchoklad 8% (socker, kakaosmör, helmjölkspulver, kakaomassa, emulgeringsmedel (soja lecitin), vaniljarom), grädde 6%, glykossirap, fettreducerat kakaopulver, chokladspån 2% (socker, kakaomassa, kakaosmör, smörolja, emulgeringsmedel (soja lecitin), vaniljarom), salt, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider från fettsyror) potatisstärkelse, arom

Det är direkt kopierat från tillverkarens sajt och de har inte ens stavat rätt (är hemma och sjuk och som ni ser inte på mitt allra bästa humör, men även om jag mådde bra så tycker jag nog att man kan anstränga sig lite mer än så här).

Som alltid när man köper bakverk färdiga så får man så klart räkna med lite mer än de nödvändiga ingredienserna, men en ny produkt som dessutom har ordet lyx med i namnet borde ha mer stolthet än så här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar