måndag 19 augusti 2013

E-nummer och mat i reklamutskicken

I den reklam som skickas ut från alla mataffärer så står det så klart inte om det finns E-nummer i maten eller inte, men jag har ändå ganska bra koll tycker jag när det gäller att gissa vad som har tillsatser eller inte, även om jag inte alltid vet vad som innehåller vad givetvis och det är ju därför som jag håller på och läser innehållsförteckningar hela tiden. För skoj skull tänkte jag titta i ett reklamutskick från en av våra större kedjor och se hur bra erbjudanden som de egentligen har.

Men knapp marginal så verkar de tillsatsfria livsmedlen och råvarorna vinna, men det beror enbart på att det var en del färskt kött samt grönsaker med den här gången. Annars så var i princip allt annat mat med tillsatser så som tacokrydda, korv, smörgåsmargarin och glass. Det är ganska typiskt; direkt som man vill ha något annat än råvaror så börjar det bli knepigt.

Det är bara att än en gång konstatera: E-nummer är regel, tillsatsfri mat är undantag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar