söndag 4 augusti 2013

E 150

Jag skrev i juli om en polkagris som hette vaniljstång och som var så god. Den hade en tillsats som heter E 150 och är ett färgämne. Jag tänkte ju kontakta tillverkaren men sedan så funderade jag vidare och kom fram till att det blir Livsmedelsverket till att börja med. Saken är nämligen den att tillsatsen inte är annat än upphettat socker och jag vill därför veta varför det klassas som en tillsats med E-nummer. Jag mejlade därför till Livsmedelsverket och vi får se vad de säger innan jag kontaktar tillverkaren.

Mitt mejl:

Hej,

Jag undrar varför E 150 är en tillsats som har fått ett E-nummer. Vad jag förstår så är det bara upphettat socker.

Hälsningar Katharina Wallenborg


Kanske sker något i processen som gör att man klassar det som en E-tillsats, men jag tycker ändå att det känns konstigt. Det gör också att människor blir mer misstänksamma/oroliga än vad de förmodligen behöver bli. Inte är det någon bra reklam för polkagristilverkarna heller och det jag är nyfiken på är varför de faktiskt skriver ut tillsatsen och inte "upphettat socker". Men jag återkommer längre fram med svar på det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar