onsdag 21 augusti 2013

Mini Baguetter

Ja så står det på förpackningen, men det ska så klart vara Minibaguetter. Hur som helst så är det innehållet i dem som jag är intresserad av och inte om de har stavat rätt eller inte, fast jag kan aldrig helt bortse från det heller tyvärr. Men för att prata om det som rör bloggen så är det så klart bröden och den här sorten är sådana som man bakar färdigt själv, de är alltså halvfärdiga och jag älskar verkligen den här typen av bröd. De blir så frasiga och goda när man tar ut dem ur ugnen och det är lätt att äta för mycket av dem. Dock är jag medveten om att de kan innehålla trista tillsatser så jag har ingen annan gissning än att de här också gör det. Vi kollar.

Ingredienser:

vetemjöl
vatten
jäst
rapsolja
syra (E 263)
vetesurdeg

E 263, det var en ny tillsats för mig. Det visar sig vara ett konserveringsmedel som kommer från ättiksyra och är ett acetat. Acetat är alltså estrar eller salt. Jag får erkänna att det inte var så farligt som jag trodde och endast en tillsats hittade jag alltså. Men visst hade det varit tilltalande med ett helt tillsatsfritt bröd, fast det är väl svårt med den här typen av livsmedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar