söndag 18 augusti 2013

Angående många, många tillsatser

I mitt senaste inlägg här på bloggen så skrev jag om E 150, ett av många E-nummer, men den här gången så blir det ett inlägg om tillsatser i hamburgare. Jag läste nämligen i tidningen om hur en större hamburgerkedja använder sig av en stor mängd tillsatser och inte ens osten gick fri. Man hade listat allt, både normala ingredienser och E-nummer och även om jag har blivit härdad och vet att det finns många sådana i mycket av vår mat så reagerade jag.

Tydligen har heller inte restaurangerna någon skyldighet att redovisa vilka tillsatser som finns i den så kallade mat som de serverar. Jag undrar hur en allergiker gör, för även om Livsmedelsverket anser att alla godkände E-nummer är okej, så erkänner de ändock att vissa kan ge problem för dem som är känsliga och som jag tidigare har skrivit om så är samverkanseffekten E-nummer sinsemellan väldigt lite utredd.

Även om man inte går till en hamburgerrestaurang för att få ett mål mat av högsta kvalité, så tycker jag nog att man kunde kräva lite mer än verklighetens mat är när det gäller innehåll. Det är nästan så man undrar om det är mat som serveras, eller något som är ihopfixat i ett laboratorium. Nödfallsmat är vad jag kallar sådant här, mat som man äter när man absolut inte har något annat val och inte orkar gå hungrig längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar