söndag 11 augusti 2013

Piroger

Färdiglagade piroger verkar vara en populär vara med tanke på hur de uppenbarligen säljer. Själv minns jag att jag för många år sedan köpte och provade detta livsmedel, men jag kom omedelbart fram till att det inte var något för mig. På den tiden funderade jag inte över E-nummer speciellt mycket, men jag kommer aldrig att glömma känslan av att tugga på gummisnoddsbitar.

Nu började jag återigen att fundera över de här pirogerna (ja, de dyker ibland upp i mitt medvetande när jag tänker på sådant som jag inte förstår hur det kan sälja) och jag kom på att jag faktiskt inte vet vad de innehåller, så det måste jag ju kolla och varför inte här på bloggen?

Ingredienser:

Vete- Och Rågmjöl, Mjölk, Nötkött, Lök, Tomatpuré, Rapsolja, Ägg, Vatten, Modifierad Stärkelse, Socker, Ost, Maltodextrin, Vitvinsvinäger, Jäst, Salt, Kryddor, Druvsocker.

Ingredienserna har jag kopierat direkt från nätet och jag kan tillägga att man även blev informerad om att de innehåller 16 procent kött. 16 procent! Det är inte mycket att skryta med. Undrar om "gummisnoddarna" är inräknade då? Fast dem kanske man har uteslutit sedan jag smakade på pirogen. Maltodextrin har de dock blandat i, en kolhydrat som jag inte ser någon nytta med. Det här är verkligen att smyga in socker i maten på ett fult sätt. Men man nöjer sig inte med det utan tillsätter även druvsocker. Sötma i maten kan visserligen vara gott och jag använder själv sötningsmedel som socker och honung i maten, men det är en annan sak tycker jag.

Den modifierade stärkelsen behövs tyvärr för att få fason på maten när fullvärdiga ingredienser snålas med och konsistensen blir för dålig om inte stärkelsen tillsätts.

Finns det någon som kan tänka sig denna "godbit" igen efter att ha läst vad den innehåller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar