torsdag 15 augusti 2013

Angående E 150

Ju mer jag funderar på svaret från Livsmedelsverket angående tillsatsen E 150, ju mer konfunderad blir jag. Vad är det egentligen verket säger i sitt svar om vad tillsatsen är för något? Jag lägger in det igen här innan jag fortsätter:

"Sockerkulör bereds genom kontrollerad värmebehandling av kolhydrater (i handeln tillgängliga livsmedelsklassade näringshaltiga sötningsmedel, som är monomererna glukos och fruktos och/eller deras polymerer, t.ex. glukossirap, sackaros och/eller invertsirap och dextros). För att underlätta karamelliseringen kan syror, alkalier och salter användas, med undantag för ammoniumföreningar och sulfiter."


Det är med andra ord inte bara socker som är upphettat, vilket jag trodde, eller är det det? Alkalier används för att "underlägga karamelliseringen". Varför ska denna underlättas? Alla som har smält socker vet att det sannerligen inte behöver underlättas utan snarare tvärtom. Sedan kan man undra vad denna alkalie är för något. Det känns nästan som att man ska vara kemist för att verkligen förstå vad det är man äter när det handlar om vissa tillsatser som Livsmedelsverket har godkänt.

Vidare finns ett annat ord med som säkert många inte har en aning om vad det är och det är monomerer. Det är en molekyl, men vad säger det om man inte är insatt i kemi? Ja det är ju en sammansättning av atomer, men vad innebär det i sammanhanget? Jag tror att jag får lov att mejla till Livsmedelsverket igen och be dem utveckla sitt svar helt enkelt. När jag fick det så svarade jag bara och tackade, men nu när det har gått några dagar så börjar jag bli lite irriterad över att de inte kunde ge mig en förklaring som jag och andra lätt kan förstå. Vi får se vad de säger när jag kontaktar dem igen, men det är en statlig myndighet och den är till för mig som medborgare, så jag utgår ifrån att jag får ett tillmötesgående och förståligt svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar