lördag 10 augusti 2013

Vart ska man handla sin mat egentligen?

Jag sitter och läser en bok av en engelsk författare och boken handlar inte alls om mat egentligen, men då personen ifråga har ett stort matintresse och även livnär sig på att jobba med mat i olika former, så är det här närvarande hela tiden när man läser. Inte mig emot faktiskt, eftersom mat är mitt största intresse och jag kan läsa om det hur mycket som helst, men just nu så fångade det mina tankar när det handlar om råvaror och vart man köper dem.

Författaren tar upp det här med stormarknader och uppmuntrar sina läsare till att inte köpa färskvaror där då det förekommer mycket fusk och det inte alltid är vad det ser ut att vara i diskarna. Nu gäller detta Storbritannien och hur det ser ut i Sverige kan jag inte svara på, men troligtvis så är det fusk även här, eller rättare sagt, det vet vi att det är. Fast jag vet inte om problemet är lika stort här som på annat håll. Men vem har glömt köttfärsskandalen på Ica till exempel? Gammalt kött som märktes om och sedan annat som man har läst om där färsk fisk "färgas" för att få färg av färskt.

Själv jobbade jag i min ungdom i livsmedelsbutiker och var med om att lura kunderna på olika sätt, bland annat genom att märka om kött. Det här är alltså inget nytt, men fortfarande omoraliskt. Idag skulle jag aldrig göra det, oavsett om jag ombads att märka om eller inte och jag kan inte förstå att jag inte protesterade.

Är man då garanterad "ofuskade" råvaror och livsmedel bara för att de kommer från annat håll än en stormarknad? Jag tror faktiskt inte det, men kanske är det så att en butik som är beroende av att sälja endast ett fåtal varor är mer måna om att de ska vara bra. Man har ju inga andra att luta sig emot ifall de inte säljer. Sedan så är det ju så att det är trevligt att kunna handla från kunnig personal i en liten affär, för ingen kan ju påstå att en stormarknad inger gemytlighet och kunskap direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar