måndag 12 augusti 2013

Mer om piroger

Jag kunde inte låta bli att söka på nätet igen efter piroger. Det är ju egentligen väldigt gott, om man gör dem själv vill säga. När jag sökte så ramlade jag på ett inlägg som skrevs av en matjournalist för flera år sedan och det råkade handla om just piroger och innehållet var ganska likt det som jag själv bloggade om och så här skrev hon bland annat: "Helt normala ingredienser. Som att bre köttfärssås på en macka, strö över ost och gratinera. Ja, de innehåller konserveringsmedel men det kommer man inte ifrån någonstans."

Helt normala ingredienser var det. Ja på det stora hela så är det väl det, men det är ju de där ingredienserna som man inte vill ha som gör det så trist. De piroger som hon hade skrivit om innehöll dessutom E 224, kaliumdisulfit, vilket Äkta vara skriver så här om: "Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner, särskilt hos astmatiker. Kan även orsaka irritation i magsäcken då svavelsyrlighet bildas."

Men, men, det står alla fritt att äta dem, eller som i journalistens fall, ge dem som mellanmål till barnen. Jag köper också färdigmat ibland till sonen, även om jag undviker det, men jag anser inte att det är bra mat och det är mer "nödfallsmat" eller för att det är gott någon gång då, definitivt inte för att det är bra mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar