söndag 25 augusti 2013

Naturell creme cheese från Wernerssons

Som jag tidigare har skrivit om här på bloggen så är just färskost något som är lite av ett lotteri när det gäller E-nummer eller inte bland ingredienserna. Nu har jag köpt en ny sort som heter Wernerssons och deras naturella färskost har inga konstiga tillsatser. Däremot så är namnet på osten lite intressant eftersom de blandar svenska och engelska. Jag skulle ha valt att kalla den för naturell färskost eller natural creme cheese om man nu vill rikta sig till en större marknad. Men som sagt var, innehållet är bra:

pastöriserad komjölk
mjölksyrakultur
salt (0,8 %)
ystenzym

Fetthalten är hela 26 procent. Inte för att jag har något problem med det, men jag har bestämt för mig att den mest kända (inget namn nämnt) tillverkaren av naturell färskost har ungefär samma fetthalt men ändå tillsätter stabiliseringsmedel. Det här måste jag kolla och återkomma om. Speciellt viktigt är det här då stabiliseringsmedel kan ge hälsoproblem. Vid vilken fetthalt (låg sådan alltså) måste man ha tillsatsen egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar