tisdag 30 juli 2013

The original digestive

En gång bara har jag bloggat om digestivekex, trots att de är så populära, goda och finns i många varianter. Den här gången köpte jag två sorter till en vaniljcheesekaka som jag ska göra. Den ena heter the original digestive, ett namn som nog fler än en tillverkare skulle vilja använda och det kanske de gör också, vad vet jag. På förpackningen står det också att de har tillverkat dem i 120 år. Hur som helst, det är innehållet som jag är intresserad av nu så det ska vi kolla.

Ingredienser:

vetemjöl (54 %)
vegetabilisk olja
fullkornsvetemjöl (16 %)
socker, delvis inverterad sockersirap
bakpulver (natriumbikarbonat, vinsyra, äppelsyra, ammoniumbikarbonat)
salt

Ja det var väl ganska okej, men några tillsatser var det plus att det inte framgår vilken typ av olja det är i kexen. Natriumbikarbonat/E 500 finns både naturligt och syntetiskt och vi kan nog utgå ifrån att det är det senare i kexen. E 500 är salt av kolsyra. Sedan har vi vinsyra/E 334, även den finns både naturligt och syntetiskt. Nästa del i bakpulvret är äppelsyra/E 296 och det är samma där. Till sist har vi då ammoniumbikarbonat/E 503, en syntetisk tillsats som ofta går under namnet hjorthornssalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar