onsdag 17 juli 2013

Fler tillsatser i semestertider?

Ja är det så att man får i sig fler tillsatser i semestertider än annars? Det beror ju så klart på vad man äter, men jag tänker på när man är ute och reser och äter de flesta eller alla måltider på restaurang. Restauranger är inga välgörenhetsinrättningar och då och då kommer tidningsartiklar där det berättas om fusk på olika sätt. Det finns säkert restaurangägare som vill servera enbart tillsatsfritt och alltså väljer de bästa råvaror som de kan komma över. Fast ska jag vara ärlig så tror jag att de är i miniritet. Det är inte samma sak som att maten är dålig på andra ställen, men vilka val gör man när man köper in råvaror och ingredienser?

Själv gillar jag pizza och beställer ofta sådan med skinka. Där kan man direkt utgå ifrån att den har tillsatser, för det är stört omöjligt att hitta annat än E-nummerskinka i affärerna och jag tror inte att restaurangerna har någon bättre att tillgå. Annars då? Ja hur vet man att till exempel grädde är vald med omsorg och att det är en utbildad kock i köket som lagar mat från grunden och alltså väljer bort karragenangrädde och andra trista mejeriprodukter?

Själv har jag inte kommit mig för att fråga om innehållet i det som jag äter när jag äter på restaurang, men kanske borde man det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar