måndag 29 juli 2013

Mjukglass igen

Måste ju skriva om mjukglass som man kan vispa ihop hemma. Det är nämligen så att jag för första gången idag såg den som annonsvara hos en av våra livsmedelskedjor. Inte för att det är något konstigt med det egentligen, men just för att jag hade skrivit om den och dessutom reagerat över att en ny produkt återigen är "full" av tillsatser så noterade jag det så klart.

Jag tänker förresten ibland på det här med annonsvaror/lockvaror och vilka livsmedel det är som är på extrapris. Det finns alltid med grönsaker och råvaror, men sedan... Alla dessa konstiga halv- och helfabrikat med mer eller mindre tveksamt innehåll... Då och då funderar jag över varför många (uppenbarligen eftersom de säljs) köper dem. Varför har så många så låga krav på det som de äter? Pengar kan inte vara anledningen, för ju mer man lagar hemma, ju lägre blir ju matkontot. Det är inte utan att jag vet vad det kostar att äta billigt eller dyrt efter att förr ha haft tre barn hemma. Då gick det inte att handla utan att ha priskoll och samtidigt ville man ju ge dem bra mat och då fanns det inget annat alternativ än att laga maten själv. Godare blev det ju dessutom så det var inget svårt val i och för sig.

Jag vet däremot inte hur många gånger som jag tänker eller skriver hur mycket som jag önskade att vi vore många, många fler som ställde högre krav på det som vi äter. Då skulle vi slippa allt som faktiskt inte är tjänlig mat för oss och det finns en hel del sådant. Vi skulle säkert ge våra barn bättre hälsa och vi skulle bli piggare och må bättre själva också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar