tisdag 23 juli 2013

Hel gårdskyckling från Kronfågel

God kyckling med fint kött, inte att klaga på och innehållet var inget annat än just kyckling. Nu hade jag i och för sig inte trott att det skulle vara några tillsatser i färsk hel kyckling, men jag har hittat tillsatser förr i sådant där jag inte hade trott att det skulle finnas, så lite nojig har jag nog blivit. Jag har bloggat tidigare om färsk kycklingfilé med tillsatser och benfri kotlett (vilket handeln helst väljer att kalla filé numera) brukar inte innehålla mer än 90 procent kött!

På förpackningen till den hela kycklingen står att djuren har fötts upp enligt världens strängaste djurskyddslagar. Det känns bra, men inte tillfredsställande då inga kycklingar har haft det tillräckligt bra efter vad jag har hört och de är också framavlade för att växa alldeles för fort. Men jag ska ta reda på mer om hur Kronfågel föder upp sina, för man ska så klart inte dra slutsatser alltför snabbt. Trist är dock att inga av de kycklingar som vi hittar i handeln har fått växa i normal takt.

Men som sagt var, trevligt att inte hitta tillsatser i köttet och ärligt talat så trodde jag heller inte att jag skulle göra det den här gången, men det gäller att alltid läsa innehållsförteckningen för att vara på den säkra sidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar