måndag 15 juli 2013

Vaniljstång

För några år sedan blev det ett flertal inlägg om polkagrisar och nu har jag i mer än en vecka varit på väg att göra ytterligare ett, men såhär i semestertider kommer man inte alltid åt nätet som annars, eller också har man annat på gång. Bättre planering kan ju förebygga över en veckas uppehåll så klart, men nu äntligen kommer här ett nytt inlägg.

Nyligen köpte jag en vaniljstång när jag passerade Gränna och den hette vaniljstång och var väldigt god och tog slut på en gång. Innehållet var sådär tror jag, för egentligen skulle denna godsak kunna göras utan onaturliga tillsatser, om det nu är så att det finns sådana i den, men det framgår faktiskt inte. Så här ser innehållet i stången ut:

socker
ättika
vaniljextrakt
vaniljpulver
färgämne E 150

Jag är inte övertygad om att vaniljextraktet och vaniljpulvret är naturligt och det ska jag därför mejla och fråga om. När det gäller färgämnet så förstår jag så klart att det ser lite roligare ut än om stången är enfärgad och först kan man tro att det är någon syntetisk tillsats, men det är inget annat än upphettat socker. Själv hade jag valt att skriva det och struntat i E-numret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar