fredag 5 juli 2013

Salta kringlor

För en gångs skull så köpte jag salta kringlor när jag skulle ha lite snacks och det var så gott, tänk att det är så sällan man äter dem. Eller som jag äter dem ska jag väl säga. Lite naivt så tänker jag att här kan det inte vara mycket mer än mjöl, vatten och salt, men visst kunde det vara det!

Ingredienser:

vetemjöl
salt 4 %
palmolja
vetemalt
jäst
surhetsreglerande medel (E 524)
bakpulver (E 500)

Först och främst: palmolja! Det stör mig faktiskt mer än E 524, som för all del inte har några kända hälsorisker, men ändock är en tillsats och jag letar ju livsmedel utan sådana. E 500 får jag leva med, men jag tycker att det borde gå att göra kringlor helt tillsatsfria egentligen. Men nu är jag inte så fanatisk så jag väljer bort alla livsmedel bara för att de har tillsatser, men jag önskar att valet var mitt och inte handlarens, vilket det ofta är nu.

Nä, nästa gång så måste jag hitta andra kringlor utan palmolja och helst E-nummerfria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar