lördag 1 juni 2013

Ostwurst

Ostwurst är en jättegod korv med 73 procent kötthalt. En bra korv alltså så där på ytan och jag tror att många slutar läsa när de har fått den informationen, men det gör inte jag. Vi får se om den kvalar in hos mig nästa gång jag vill ha en god korv. Så här ser innehållet ut i vad jag hoppas ska vara en korv som är bra även vid närmare granskning:

gris- och nötkött 73 %
vatten
emmenthalerost 10 %
potatisstärkelse
salt
druvsocker
kryddor (muskotnöt, paprika, vitpeppar, ingefära, cayennepeppar)
lök
stabiliseringsmedel (E 452)
arom
köttbuljong av gris
ostpulver
antioxidationsmedel (E 300)
konserveringsmedel (E 250)

Varför känns det som att korven kommer att smaka sämre nästa gång som jag äter den? Det blir definitivt ett mejl till producenten av denna korv. Man framhåller att köttet är svenskt och det tycker jag är väldigt bra just för djurens skull eftersom de ofta har det bättre här även om de inte alltid har det bra. Men att skryta med detta i sammanhanget känns bara konstigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar