torsdag 13 juni 2013

Spareribs...

...med barbecuemarinad. Eller revbensspjäll med grillsås och jag vet faktiskt inte varför de inte heter så men goda är de. Däremot så vet jag att de har flera tillsatser, så egentligen borde jag inte köpa dem, men det händer att jag gör det i alla fall. Så här ser det ut och sedan är det upp till var och en att avgöra om de vill äta dem eller inte:

86 % kamben av fläskkött
marinad (socker, sojasås, tomatpasta, dextros, ättika, rörsockersirap, stabilisator (modifierad majsstärkelse), rapsolja, chili, konserveringsmedel (kaliumsorbat, natriumbensoat)
vatten
salt

När det gäller modifierad stärkelse så får man egentligen inte skriva så här, alltså att både utesluta E-numret och vilken gröda den kommer ifrån. Men det spelar ingen roll, för det är sannolikt ingen trevlig ingrediens oavsett var den kommer ifrån. Kaliumsorbatet är ett syntetiskt framställt konserveringsmedel och heter på E-språk E 202, vilket kan orsaka reaktioner om man är känslig. Slutligen har vi natriumbensoat, eller E 211 som också är ett syntetiskt framställt konserveringsmedel och även det kan orsaka reaktioner om man är överkänslig. Nej, jag ska nog låta bli de här spjällen framöver faktiskt, nu när jag har läst så noga och vet vad som verkligen är i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar