onsdag 19 juni 2013

Pizzadeg XXL

Ibland straffar det sig att vara lat och så var det i det här fallet. De hade billig pizzadeg i affären när jag var och handlade igår och jag föll för frestelsen att slippa göra egen. När man gör det så vet man vad det är i, men i köpedeg kan både det ena och det andra vara tillsatt och se det var det också:

vetemjöl
vatten
rapsolja
rehydrerad jäst
gluten
bakpulver (dinatriumfosfat, natriumvätekarbonat)
alkohol
salt
förtjockningsmedel: guarkärnmjöl
emulgeringsmedel: mono- och diglycerider av fettsyror
antioxidationsmedel: askorbinsyra

Om mitt minne inte sviker mig så har jag i min egen del endast följande:

vetemjöl
vatten
jäst
olja
salt
socker

Inga konstigheter alltså och ska jag vara ärlig så är hemgjord deg både godare och nyttigare. Jag tycker att man ska få vara bekväm ibland när det gäller mat. Man har inte alltid tid eller energi att göra allt från grunden och vill jag ha ett bättre alternativ så ska jag kunna få det, men i just den här butiken är jag tveksam till om det går, fast jag ska fråga nästa gång jag är där, för jag handlar i den väldigt ofta.

Jag kan avsluta med att säga att tomatsåsen i alla fall var hemgjord och den hade jag i frysen och sådan går absolut inte att ersätta smakmässigt med köpesås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar