lördag 29 juni 2013

Mjukglass att göra hemma

Ett av våra mejerier har börjat sälja mjukglass för hemmabruk. Man vispar bara ihop geggan och ställer i frysen. Gjord på färsk grädde är den också. Det är möjligt att jag drar iväg för långt med mina funderingar, men jag blir alltid lite konfunderad när det står "färsk grädde". Är det det enda alternativet så behöver man väl inte skriva det? Vilken livsmedelstillverkare skulle få för sig att ha till exempel sur grädde i en mjukglassröra? Är det inte underförstått att den är färsk?

Hur som helst så är det inte utan att jag blir sugen på att köpa den här nya produkten, för det låter väldigt gott. Mjukglass är ju aldrig fel om man säger så. Däremot så undrar jag hur bra resten av innehållet är, ja utöver grädden alltså. Jag klickar på den första av de tre sorterna och den här smakar jordgubbar. Vi får hoppas att det är riktiga sådana i som ger smak och inget som tagits fram i någon laboratorium.

Så här står det på XX:s sajt:

Ingredienser
Mjölk, grädde, torkad glukossirap, socker 5%, mjölkprotein, emulgeringsmedel (E472b), naturlig arom, jordgubbsextrakt, stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, karragenan), arom (bl.a. vanillin), färgämne (karmin)

Nja, det var väl inte så där väldans upplyftande. Den här glassen klarar jag mig verkligen utan. Jordgubbsextrakt? Vad är det? Det får jag mejla och fråga.

Men det finns två smaker till, så man ska inte dra några förhastade slutsatser utan vi kollar innehållet i dem också och så här ser det ut:

Mjölk, grädde, torkad glukossirap, socker 5%, mjölkprotein, emulgeringsmedel (E472b), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, karragenan), arom (bl.a. vanillin), vaniljextrakt

Mjölk, grädde, torkad glukossirap, socker 6%, kakao 2%, mjölkprotein, emulgeringsmedel (E472b), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, karragenan), arom (bl.a. vanillin)

Nä fy så trist säger jag och det här ska vara en nyhet. Dåligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar