lördag 22 juni 2013

Varför en matblogg?

Har du börjat läsa bloggen på senare tid? Undrar du varför jag skriver om mat? Nej det tror jag inte egentligen, för det framgår väl ganska tydligt. Jag vill vara med och påverka för att vi ska få bättre mat och jag tycker att många missar en viktig del i debatten om bra sådan. Vem vill inte äta KRAV-märkt och regeringen har till och med mål som kommunerna ska uppnå när det gäller hur mycket ekologisk mat som ska serveras i verksamheterna. Inget fel med det, men när ska de våga sätta ner foten och säga att alla onödiga E-nummer ska bort? Jag undrar om jag får uppleva den dagen? Jo jag tror faktiskt att den kommer, men det dröjer nog några år till. Speciellt som deras statliga myndighet Livsmedelsverket som lyder under tidigare jordbruksdepartementet, numera landsbygdsdepartementet förespråkar en vansinnigt stor mängd tillsatser i det som vi äter.

För mig som konsument är det viktigt att kunna välja tillsatsfritt om jag vill det och min blogg startade jag för drygt fyra år sedan i samband med att jag började läsa alla innehållsförteckningar på det som jag köper. Ibland hinner jag inte göra det i butiken, men jag kollar alltid efteråt och ser om det är något som är ett bra alternativ nästa gång som jag ska handla eller om det ska uteslutas framöver. Min önskan är att fler ställer krav och utan att vilja dela ut pekpinnar så måste jag säga att jag är förvånad över att så många konsumenter inte ställer krav på det de äter. Jag tänker även på exempelvis marmelad där det knappt finns någon frukt utan det är som en klump gelead saft i burken. Tillsatser är alltså bara en del av allt, men bloggen startades eftersom jag var nyfiken på om det gick att äta tillsatsfritt om man ville göra det valet.

Jag är inte fanatiskt rädd för tillsatser och äter dem precis som alla andra, men jag är inte imponerad av innehållet i många av de livsmedel som säljs och jag önskar också att handlarna vore hårdare när de köper in varor som de ska sälja. Å andra sidan förstår jag deras dilemma, för det är inte välgörenhet som de idkar utan ska så klart kunna dra in pengar på det de säljer.

Är du en av alla som vill vara med och påverka så kan jag säga att det är allas våra bidrag genom frågor och val när vi handlar som påverkar och många bäckar små...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar