tisdag 30 augusti 2011

Äkta vara

"Sveriges största oberoende konsumentorganisation för bättre matkvalité". Ja, det här är alltså ett citat från ordförande i Äkta vara, Björn Bernhardson, som vill att föreningen ska bli just detta. Och varför inte säger jag? De jobbar i alla fall enligt mig föredömligt och många andra anser uppenbarligen samma sak då de har fått stor uppmärksamhet, många anhängare samtidigt som de ger oss mycket bra information.

Deras främsta mål är att engagera oss konsumenter i matfrågan och det är vi nog många andra som också vill göra och att ha stöd i en stor och seriös förening är värt mycket i det arbetet. Men oavsett vad vi andra vill och gör så är jag så tacksam för det som föreningen gör och vad de vill fortsätta uppnå. Ni som har följt min blogg minns kanske att jag har skrivit om bland annat majonnäs och köttlim, två exempel där Äkta vara har varit med och påverkat. De har makt och med oss alla andra vid sidan om så blir makten ännu större. Vi kan alla hjälpa till, men en förening som den här är otroligt viktig även om man brukar säga "många bäckar små"...

Äkta vara vill även att vi ska äta mer säsongsanpassat och gör man det så kan man samtidigt som man äter bättre få ner priset på mat med kvalité då det som har säsong för tillfället är billigare än det som inte har det. Vi gynnar även våra bönder och odlare i närområdena när vi handlar kravmärkt och säsongsanpassat istället för långväga importerad mat.

Kika gärna in på aktavara.org Föreningen är nu fem år gammal och det ska bli spännande att se vad som händer i framtiden. Fem år har alltså gått och jag tror att ytterligare fem år kommer att göra otroligt mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar