onsdag 10 augusti 2011

Tonfisk på burk

När jag senast handlade tonfisk så hade jag lite bråttom och tog bara en burk. När jag kom hem så fick jag syn på datumet för hållbarheten på fisken och den var drygt tre år framåt i tiden. Väldigt långt fram med andra ord. Det första jag tänkte på var naturligtvis: kan den här konserven verkligen vara tillsatsfri med så lång hållbarhet. Så här ser innehållsförteckningen ut:

tonfisk
vegetabilisk olja
salt

Det går alltså utmärkt att ha produkter som håller länge och det handlar väl om hur de konserveras gissar jag. Den här tonfisken kommer från Natuna.

På burken informeras även om att man endast fångar vuxna tonfiskar av skip-jacktyp och att det hela sker miljövänligt, men också på ett sätt så att inte andra djur ska fångas samtidigt. När det gäller arbetsförhållanden så är de också garanterade att vara bra. Härligt! Tänk om alla hade den här omsorgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar