söndag 14 augusti 2011

Ostbågar

vid namn "Cheez twisterz", ja det är något som jag nyligen har ätit. Den här produkten har jag väl inget större hopp om innehållsmässigt, det måste jag erkänna. Men de var ganska goda, dock inte så goda så att jag kommer att köpa dem igen, för det finns andra ostbågar som jag gillar mer. För övrigt är jag mer chips- än ostbågsmänniska. Fast det ska vara en ny produkt står det på påsen och jag blir alltid nyfiken om det är något som jag inte har ätit innan, så det är klart att man vill smaka. Innehållet ser ut så här:

majsmjöl
vegetabilisk olja
ostpulver (ost, färgämne (E 160c, E 160b), mjölkpulver, stärkelse (potatis))
salt
druvsocker

E 160c är ett färgämne som kommer från paprika. Man utvinner färgen, som ni kanske minns, med hjälp av lösningsmedel. Jag har faktiskt ingen aning om vilka lösningsmedlen är, men jag ska mejla och fråga. Såvida det inte är helt oskyldigt så är jag inte säker på att få något svar, men jag tänkte ändå mejla eftersom jag vill veta vilken olja det är i skruvarna plus lite annat, så då kan jag lika gärna fråga.

Färgämne E 160b kommer från frukten på en buske som heter bixa orellana. Naturligtvis vill jag veta mer om även den tillsatsen. Det finns alltså en del frågetecken när det gäller de här snacksen. Jag kan tillägga att det på påsen står att det är smak av amerikansk cheddar. Då blir man ju nyfiken om det finns någon sådan i ostbågarna, eller om det rätt och slätt bara är smak av sådan ost. Någon ostexpert är jag för övrigt inte och jag visste inte att det var skillnad på amerikansk och annan cheddar, eller rättare sagt: jag har inte sett någon sådan säljas här i Sverige. Ytterligare en fråga alltså: vad är det för ostpulver i påsen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar