fredag 19 augusti 2011

Kokos Katoz

På förpackningen står det visserligen "coconut milk", men jag skriver på svenska eftersom det är en svensk blogg. Dessutom så är Matkompaniet en svensk producent hemmahörandes i Borås, även om Katoz inte är det och ursprungslandet för kokosmjölken är Thailand. Kan ju vara så att man vill att även de som turistar här och inte kan språket ska kunna köpa produkten och veta vad den innehåller, hur mycket tid de nu ägnar sig åt matlagning? Nej, det är nog att spekulera lite väl mycket, men konstigt är det i alla fall tycker jag.

Men tillbaka till produkten som sådan. Jag har i min blogg tidigare nämnt hur otroligt svårt det är att hitta kokosmjölk utan onödiga tillsatser och för den som kanske tror att ekologisk sådan är bättre så säger jag bara: glöm det! Man får finkamma hyllorna och lusläsa varenda förpackning om man vill ha en bra produkt och det här är den tredje sorten som jag har hittat och är nöjd med bland det stora utbudet av kokosmjölk. Innehållet är föredömligt:

kokosnötextrakt (75 %)
vatten

Det är som ni ser inte enbart kokosmjölk i förpackningen, men det är det aldrig. 80 % är det högsta som jag har sett, men ofta ligger det runt 60 %, så om du endast jämför literpriset så är inte det en rättvis jämförelse. Det är alltså inte en helt enkel historia att gå och handla om man är en medveten kund och det ska man så klart vara. Det är ju vi som är medvetna kunder som driver utvecklingen framåt, så var stolt om du är en sådan som ställer frågor och krav och fortsätt med det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar