måndag 22 augusti 2011

Brev om salta kex

Det här brevet skickade jag till kextillverkaren häromdagen. Det borde verkligen gå att göra kex utan alla dessa ingredienser. I ärlighetens namn så ska jag väl säga att jag är ytterst tveksam till att de överhuvudtaget överväger att ändra innehållet, även om de borde om de var måna om att behålla sina kunder. Nu bryr sig inte de flesta, det vet vi, men alltfler gör det och det borde vara ett tillräckligt hot. De behöver oss ju för att överleva.

Hej, Jag handlar då och då XXX varor och är för det mesta nöjd, men nyligen köpte jag era salta kex och det var tyvärr både första och sista gången. Kopierar innehållet:

vetemjöl
palmolja
maltsirap
socker
salt (2 %)
glukossirap
bakpulver (E 500, E 503)
jäst
mjölbehandlingsmedel (natriumdisulfat)
antioxidantmedel (E 306)

Jag har alltså några frågor om ovanstående.

Måste det vara så mycket socker/sötningsmedel i och räcker det inte med vanligt socker?

Varför använder XXX palmolja när det finns så många alternativ? Den är dessutom inte ekologisk och inte har väl en av våra stösta matkedjor missat palmoljedebatten?

Jag har från seriöst håll hört att natriumdisulfat kan vara hälsovådligt för vissa. Varför används det alls och varför väljer ni att inte skriva ut E-numret på just den ingrediensen?

Hälsningar Katharina Wallenborg, XXX-kund


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar