söndag 21 augusti 2011

Skinka, kastrering och griskött

Jag skulle ju mejla och fråga om skinkan som skrev om för några dagar sedan och igår fick jag äntligen iväg mejlet. Så här skrev jag:

Dear staff,

I bought your prosciutto crudo recently, which I did like and also was very pleased over that it was only salt added. It’s almost impossible to find ham, air dried or not, without different E-numbers in it. I do have a question though as I’m very concerned about how the animals have been treaded and therefore I wonder if the pigs are castrated and how it’s then have been committed. The reason I wonder is because here in Sverige/Sweden, the laws permit castration without anesthesia, so as you may understand, I don’t buy pork from here.

Looking forward to your answer.

Best regards, Katharina Wallenborg


Vi får väl se om de svarar och i så fall vad. Eftersom det förutom min fråga om kastrering även framgår hur svårt det är att hitta ren skinka här, så vet de ju att de har en trogen kund om de skickar ett bra svar. Jag håller tummarna; man ska inte ge upp innan man vet. Nästa gång jag handlar där jag köpte skinkan så ska jag också fråga hur det går med märkningen/informationen av kött som kommer från grisar som är bedövade innan de kastreras. Det ska inte behöva vara så märkvärdigt att få till. Man märker ju med allsköns beteckningar och framhåller än det ena, än det andra.

Tänk vilken fantastisk reklam det här skulle bli för bönder som jobbar humant! Jag är helt övertygad om att deras försäljning av griskött skulle öka. Om grisbönderna nu är så rädda för att gå i konkurs, varför visar inte de som jobbar på rätt sätt upp detta? Eller har man så dålig inställning till kunderna så att man inte tror att vi bryr oss mer om hur behandlingen av djuren sker? Det synsättet borde man ändra i så fall och det är konstigt att ingen klocka ringde för ett par år sedan när det var enorm debatt om annat som rörde grisarnas behandling. Eller är det som så att det är de själva som inte lägger någon vikt vid det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar