tisdag 9 augusti 2011

Fyllda chokladtryfflar

När vi för några veckor sedan hade en liten bjudning så fick vi av en av gästerna helt fantastiskt godis; det var mörk choklad fylld med konjakskräm. Kunde man leva på enbart praliner så är det här verkligen en stark kandidat. Märket är välkänt och dessutom gammalt och min man har det till och med som favoritmärke när det gäller choklad.

Jag har tidigare läst innehåller på andra godisar härifrån och jag kan väl inte säga att de har imponerat på mig ännu. Å andra sidan är det ytterst få andra märken som har gjort det överhuvudtaget. Men man ska inte döma innan man vet och just den här sorten har jag inte tidigare smakat och med tanke på hur goda tryfflarna var så hoppas jag verkligen på det bästa.

Innehållsförteckning:

socker
kakaomassa
kakaosmör
Rémy Martin fine champagne cognac 6 %
rostade hasselnötter
sötmjölkspulver
plommonsaftkoncentrat 2 %
mjölksocker
emulgeringsmedel (rapslecitin)
chilipeppar
aromämne (etylvanillin)

De enda allergener som man anger är nötter och mjölk. Som bekant så kan de som är allergiska mot bönor och dylikt reagera på sojalecitin, men jag hittar inget motsvarande om rapslecitin när jag söker på webben. När jag hamnar i sådana här situationer, så inser jag dilemmat med att välja bra och dåliga produkter och dessutom blogga om dem. Det är inte alla tillsatser som är eller kan vara farliga för hälsan. Men jag väljer att inte skriva tillverkarens namn då min blogg går ut på att se vad det finns för produkter som inte har olika tillsatser utöver de naturliga och det anser jag inte att rapslecitin är.

Sedan har vi etylvanillin, vilket är konstgjort framställt och tre gånger starkare i smaken än vanilj. Det är industrins billigaste ersättning för äkta vara. Det är synd på så fin choklad att man fläckar ner den med vaniljarom istället för riktig vanilj. Smaken kan aldrig bli densamma om det inte är äkta vanilj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar