torsdag 11 augusti 2011

Crème fraiche

Crème fraiche är något som jag har skrivit om några gånger och det är värt att göra det igen för här finns en hel djungel av sorter och det är olika smaker och olika fettinnehåll i dem. Det här gör givetvis att innehållet utöver fetthalt också varierar och det från skräp till mycket bra skulle jag vilja säga.

Den senaste sorten som jag köpte innehåller 34 % fett och är naturell. "Kokbar" står det på burken och det är bra om man vill ha den i exempelvis paj, köttfärssås eller annat. Men den är god som den är också och nu när det är lite varmare ute så kanske det blir mer kalla såser och då är crème fraiche väldigt gott att ha som grund. Hur som helst, jag är osäker på om jag har köpt just det här märket tidigare, jag är i alla fall inte bekant med innehållet i den här sorten även om jag gissar att det ser bra ut med tanke på fettmängden, men jag ska så klart ta reda på det. Så här ser det ut:

högpastöriserad grädde
syrningskultur

Kort och bra. Då ska jag även tala om vilket märke det är och det är Ica. Tänk alltså på att alltid läsa vad burkarna innehåller, för ju mindre fett, ju mer kemiskt framställd kompensation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar