söndag 21 augusti 2011

Salta kex

Häromsistens så provade jag en sort som jag inte hade ätit tidigare och de var riktigt goda. Inte så att de stack ut, för det gör inte kex så ofta tycker jag, men jag äter dem gärna igen. Det är gott med lite sälta tycker jag. Jag läste inte innehållsförteckningen innan jag köpte dem, slarvigt kan tyckas, men ni vet hur det är med tid ibland och dessutom så är jag lite nyfiken på vad producenterna har fantasi till att stoppa i det vi äter, även om jag blir missnöjd med innehållet. Så nu är frågan: kommer jag att köpa kexen igen, eller var det en gång och aldrig mer?

Innehållsförteckning:

vetemjöl
palmolja
maltsirap
socker
salt (2 %)
glukossirap
bakpulver (E 500, E 503)
jäst
mjölbehandlingsmedel (natriumdisulfat)
antioxidantmedel (E 306)

För att vara enkla saltade kex så måste jag säga att här har fantasin fått flöda fritt! Flera saker klarar jag mig verkligen utan som konsument och bara den andra ingrediensen får mig att inte köpa kexen igen. Nu är inte palmolja något som jag undviker av hälsoskäl, men att använda den ingrediensen och inte ens se till att den är ekologiskt odlad är helt förkastligt. Regnskog skövlas för att plantera oljepalmer. Det finns så många oljealternativ så här finns inget försvar för att tillsätta just den här oljan och vi har dessutom vår egen nyttiga rapsolja och södra Europas olivolja. Två bra alternativ.

Men sedan är det ju allt detta socker i olika former. Ska det vara nödvändigt?

En annan "ful" sak är att man ger intryck av att alla E-nummer är utsatta, men man mörkar en av dem, nämligen E 223, alltså beteckningen för natriumdisulfat. Det här är inget som kroppen reagerar på, men har man vissa hälsobesvär så kan det bli problem och så här säger Äkta vara: "Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner, särskilt hos astmatiker. Kan även orsaka irritation i magsäcken då svavelsyrlighet bildas."

Det kommer att bli ett mejl till tillverkaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar