torsdag 8 april 2010

Svar angående västkustsalladen

Nu när jag slog på datorn så hittade jag svaret på mitt mejl om västkustsallad. Så här ser det ut:

Hej Katharina

Jag har fått följande svar från vår kvalitetsavdelning:

"Vi på XXX arbetar kontinuerligt på att minska tillsättningen av kemikalier i våra sallader och använder därför endast det mest nödvändiga som konservering, så att våra sallader kan hålla sig, stabilisatorer för att hålla mayonaisen "ihop" och slutligen surhetreglande medel för att undvika oönskat bakterieväxt. Och enl. vår mening har vi inte använt mer i salladen än som är nödvändigt. Enl. lagen får vi t.ex. inte skriva mayonais utan att skriva vad som ingår i en majonais, vilket medverker till att ge en väldig lång deklaration.
Samtidigt bif. vi en översikt over E-nummerna.

Vi hoppas att du har fått svar på dina frågor annars är du mycket välkommen att kontakta oss igen."

Med vänliga hälsningar
Susanne Petersen



När jag tackade för svaret så passade jag dock på att skicka med en ny fråga:

Tack för ditt svar. Det var positivt att höra att ni gör vad ni kan för att minska tillsatserna. Om ni skulle minska på konserveringsmedlen, hur mycket skulle det påverka hållbarhetstiden? Jag antar att det är för att den inte ska bli för kort som ni tillsätter dem.

Hälsningar Katharina Wallenborg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar