fredag 30 april 2010

E 471

1 augusti förra året så skrev jag en del om E 471, men jag tänkte att jag skulle dyka lite djupare den här gången. I går såg jag det i hönökakan och häromdagen så hittade jag det i cheeriosarna, men där hade man valt att skriva emulgator (mono- och diglycerider av fettsyror). Varför vet jag ärligt talat inte, för det låter inte det minsta mer aptitligt, men min gissning är att företagen börjar bli rädda för att sätta ut E-nummer, så man väljer att tala om innehållet i andra ordalag.

Emulgeringen ger en bättre konsistens, men vart kommer då tillsatsen ifrån? Ja det vet man inte om det inte står, för den kan vara animalisk, men även vegetabilisk eller syntetisk. Mejla och fråga om du vill veta.

Så här säger livsmedelsverket om vad tillsatsen är för något: Emulgeringsmedel är så kallade ytaktiva substanser, det vill säga de har förmåga att minska ytspänningen mellan två icke blandbara ämnen, så att den ena – i form av små droppar – kan fördelas i den andra, och göra blandningen stabil. Är de två komponenterna vätskor, t ex olja och vatten, kallas resultatet emulsion.

Hur var det med farligheten då, är E 471 farligt? Jag hittar inget om att det är det och jag tror inte att man behöver vara orolig utan det finns andra tillsatser som är viktigare att utesluta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar