tisdag 27 april 2010

Multi cheerios

Det här gillar maken och sonen, själv äter jag dem inte, men det beror på att det inte är min typ av mat helt enkelt. Jag är inte speciellt förtjust i det. Däremot är jag svag för havrefras och mjölk, men det blir onyttigt eftersom jag väljer att hälla strösocker över i stället för att ha frukt till eller äter havrefrasen som de är. När det gäller innehållet så minns jag inte riktigt hur det såg ut, men jag har för mig att det inte enbart var sådant som jag ville ha i dem, men jag ska kolla och berätta här.

Hur som helst, dessa multi cheerios, vad innehåller de då? Jo:

fullkornsmjöl 78,6 %
socker
vetestärkelse
sirap
salt
emulgator (mono- och diglycerider av fettsyror)
färgämne (karoten, "annattoextrakt", "karamel")
surhetsreglerande medel (trikaliumfosfat)
antioxidationsmedel (tocoferoler)

Orden inom citationstecken fanns inte på svenska och jag är osäker på vad de är så det får jag mejla och fråga. För övrigt så kommer jag att kika lite mer ingående även på vissa andra ingredienser som jag inte är så insatt i vad de är och ger för effekt. Jag återkommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar