söndag 4 april 2010

Gravad lax

Jag har nämnt Sjöbodens gravade lax tidigare då den inte hade några onödiga tillsatser. Den här gången har jag tittat på Falkenbergs gravlax som vi har ätit nu i påsk och även den hade en bra innehållsförteckning. Det är trevligt att inte allt som serveras till påsken har tråkiga tillsatser, för det finns en hel del sådant i den mat och inte minst i det godis som vi stoppar i oss den här helgen.

Här är i alla fall innehållsförteckningen på laxen, som för övrigt var mycket god, precis som gravlax brukar vara. Kan faktiskt inte påminna mig någon sort som jag inte har gillat. Sedan ska jag fortsätta läsa innehållsförteckningen på andra sorter som jag köper och förhoppningsvis kommer jag att konstatera att även de är utan tillsatser.

lax
salt
socker
dill
kryddor

Nu vet jag visserligen inte vilka kryddor som är tillsatta, men är det smakförstärkare eller arom eller vad de nu väljer att kalla det, så står det och det gör det alltså inte här, men jag ska mejla och fråga av nyfikenhet och det kommer jag som vanligt att berätta om när jag har fått svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar