fredag 16 april 2010

E-numren i den röda stenbitsromen

Då så, då ska vi se vad romen innehåller som jag skrev om igår. Det första E-numret var förtjockningsmedel E 415 eller xantangummi. Det framställs från socker genom bakteriell jäsning kan man läsa på aktavara.org. Inga kända hälsorisker beskrivs, bra!

Nästa tillsats är konserveringsmedel E 211, vilket är mindre trevligt. Som jag skrev redan i somras så kan de ge både astmaanfall och utslag. Det här E-numret måste jag bli bättre på att rensa bort när jag handlar.

Då går vi vidare till E 202, eller kaliumsorbat, vilket även det kan ge överkänslighetsreaktioner. Icke bra!

Sedan har vi surhetsreglerande medel E 330. Här hittar jag inget konstigt.

Till sist fanns det ett färgämne i romen som heter E 110. Det är syntetiskt framställt och inte på något vis nyttigt. Det räknas till azofärgämnena och kan ge astmaanfall, utslag, rinnande ögon och näsa. Misstänks även kunna orsaka hyperaktivitet hos barn. Det sista blir man nästan mest upprörd över då det är så många barn som har sådana här problem och alla tillsatser i kombination med allt sött och alla snabba kolhydrater som många äter kan säkerligen ge många problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar