torsdag 29 april 2010

Hönökaka

Smörgåstårta äts väldigt ofta här hemma och eftersom det är bekvämast att köpa brödet till smörgåstårtan så gör vi i princip alltid det. För första gången så läste jag innehållsförteckningen på hönökakan, vilket oftast är det vi använder. Förutom att det är mycket socker i så fanns det ett E-nummer i, E 471. Men så här ser hela innehållsförteckningen ut:

vetemjöl
vatten
socker
jäst
vegetabilisk olja
rågskållning
siktat rågmjöl
salt
förjäst vetemjöl
malt
veteskållning
vegetabiliskt emulgeringsmedel E 471

För mig som inte är i branschen så är till exempel inte "rågskållning" bekant. Inte heller veteskållning och förjäst vetemjöl. Det blir till att mejla och fråga.

Jag kom på att jag skulle följa upp mitt tidigare inlägg också. Det får jag skjuta på en dag till, så det får bli i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar