torsdag 15 april 2010

Stenbitsrom

Visst är det gott med rom på smörgåstårta och annat gott som landgång och pizza till exempel! Själv äter jag gärna både den svarta och den röda och det blir den saltade stenbitsromen som finns i små glasburkar. Löjrom är ju gott givetvis, men det kostar tre gånger så mycket och jag tycker nog inte att det smakar tre gånger godare, men innehållet kanske är bättre? För i den sortens stenbitsrom som jag senast åt så fanns det i alla fall en hel del utöver själva romen:

saltad stenbitsrom (88 %)
vatten
förtjockningsmedel E 415
konserveringsmedel E 211, E 202
surhetsreglerande medel E 330
kryddor
färgämne E 110

Tyvärr hinner jag inte kommentera alla E-nummer idag, utan det får jag lov att återkomma till i morgon, men visst är det många tillsatser i något som man tror egentligen bara har lite salt tillsatt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar