söndag 11 april 2010

Åka och handla

Ja, det har maken och jag gjort idag. Det känns som att man gör det väldigt ofta faktiskt och ibland är det kul, ibland mindre roligt. Entusiasmen för att äta bra är inte mindre än när jag för knappt ett år sedan började blogga om mat, men jag måste erkänna att det ofta känns som att jag står och stampar och att det är väldigt svårt att påverka trots att jag och många, många, många andra med mig ändå försöker.

Jag tycker också att jag märker att många producenter inte är intresserade, de är dessutom dåligt insatta och till på köpet verkar de inte alltid förstå vikten av att lyssna på oss som köper deras varor. När jag någon gång i framtiden arbetar mindre så ska jag ägna ännu mer tid i köket. Hemlagat känns alltid bättre eftersom man vet vad som finns i det man gör, samt att man kan undvika tillsatser som man inte vill ha, osynligt socker och annat och sedan smakar det ofta bättre. Men ska verkligen vi som inte har så mycket tid över ha så få valmöjligheter?

Visst, det finns ju hur mycket som helst i en stormarknad, men hur mycket är det som man egentligen vill äta av det? För egen del är det väldigt mycket som jag inte ens skulle överväga att köpa på grund av innehållet och det gäller ibland även om varan inte har fler tillsatser än normalt, men den kanske håller en oacceptabel låg kvalitet, för det är också en aspekt av det här med att ha ett utbud av bra produkter.

Så, det är väl bara att ta nya tag, fortsätta missionen och inte ge sig förrän man har nått dit man vill...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar