fredag 1 januari 2016

Livsmedelsverkets sajt

Nyfiken som jag är så kom jag att fundera över hur Livsmedelsverkets första sida kunde se ut så här på årets första dag. Det här är det första som möter en:

"Här har vi samlat recept på goda rätter som vi hoppas kan inspirera i köket. Nyckelhålsmärkta förstås, så att du kan njuta nyttigt. Hitta dina favoriter!

Alla recepten följer Nyckelhålets kriterier för hälsosam mat. Det innebär bland annat att de innehåller lagom mycket energi, bra med fullkorn och fibrer, fett av ett nyttigt slag och inte för mycket salt och socker."

Jag klickar vidare och hamnar på ett fiskrecept som ser väldigt trevlig ut, grädde är det i också och det brukar alltid förhöja smaken så klart. Man föreslår 27-procentig sådan och vis av erfarenhet så vet jag att den brukar ha tillsatser, men vilka? Jag går ut på nätet och söker även om grädden och så här står det om innehållet:

grädde
kärnmjölk
syrad skummjölk
stabiliseringsmedel (karragenan)

Det var väl som jag trodde, det var karragenan tillsatt.

På Wikipedia läser jag följande: "Man har genomfört olika vetenskapliga tester med karragenan för att utröna dess eventuella hälsorisker vid konsumtion. Testerna har gett olika resultat.

Ämnet har 2001 utvärderats av WHO (världshälsoorganisationen) och har då bedömts som ofarligt. Men karragenan stimulerar också medfödda immunreaktioner och kan aktivera inflammatoriska reaktioner, som i sin tur är eller kan vara förknippade med mänskliga sjukdomar som till exempel cancer, artrit och diabetes." Äkta vara säger så här: "Kan orsaka gasbildning i tarmen. Djurförsök från början av 2000-talet tyder också på att ett ämne som bildas när karragenan bryts ner kan var cancerframkallande. Men forskningsresultaten är omstridda och andra forskare hävdar att karragenan inte är cancerframkallande. WHO klassar karragenan som i princip ofarligt, men rekommenderar inte användning i barnmat."

Valet är så klart fritt när det gäller om man vill äta E 407 eller inte, men jag skulle hellre använda 40-procentig grädde och späda såsen med mer vatten eller mjölk. Samma resultat när det gäller mängden fett, men man slipper en tveksam tillsats.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar