lördag 2 januari 2016

Fler recept

Idag så har jag varit in och tittat på fler av Livsmedelsverkets recept och de hade inga tillsatsingredienser i sig, däremot så förespråkar man till exempel lättmjölk i lasagne och det kan man så klart ha om man vill, men jag tror inte att det är så gott som med standardmjölk. Men smaken är olika så klart.

Men det finns bra saker också på deras sajt och man hittar information om mycket och bland annat så tipsar de om alternativ till vanligt godis. De tipsar om alternativ till godis och snacks, men säger även så här: "Godis, läsk och kakor är gott, det tycker de flesta. Och äter man bra i övrigt är det inte farligt med en liten mängd socker. Så välj det söta med omsorg och njut av det." Jag tycker att det är bra att de är tillåtande också, för annars så blir ju livet så vansinnigt tråkigt. Om man älskar princesstårta eller salta pinnar, hur kul skulle det vara om man aldrig fick äta det igen? Däremot så håller jag med om att det ska vara med måtta, för då smakar det också så väldigt mycket godare.

Det här tycker jag också är en sund inställning från dem: "Smaksatt yoghurt, söta flingor, fruktkrämer och soppor kan vara riktiga sockerbomber. Lite socker som krydda i maten är däremot inget att oroa sig över." Lite socker kan verkligen vara en krydda, men krämer och annat förstår jag mig faktiskt inte ens på, såvida man inte gör dem själv.

Gott nytt matår!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar