fredag 15 januari 2016

Inte bara tillsatser som kan vara ett problem

Nej, sannerligen inte, det finns mycket annat som kan vara ett problem med det som vi äter. Jag vill ju tro att min mat är säker och det är inte alls så att jag sitter och är stressad vid middagsbordet för att jag är rädd att jag får i mig gifter och annat. Vi måste ju äta och det är med mat som allt annat, är vi allt för oroliga så blir vi ju sjuka av den anledningen istället och hur sunt är det? Men en gnutta sunt ifrågasättande har jag tidigare sagt är bra och det håller jag fast vid. Jag är ju då och då in på Livsmedelsverkets sajt, men även andra ibland och jag läser om mat i tidningar och ser om det på TV, ja som många andra alltså.

Det händer även att jag går in på europeiska myndigheters sajter och jag gick nu in på EU:s sajt igen, för det var ett bra tag sedan. Där kan man läsa om deras förträfflighet när det gäller säkerheten angående djurhållning och livsmedelstillverkning. Man är ju nyfiken på vad de säger eftersom de står över våra egna myndigheter. De berättar att de agerar omedelbart och dessutom ordentligt om det kommer in larm om något som kan vara skadligt för vår hälsa. Det är en trygghet för oss konsumenter tillika medborgare i denna stora organisation. Jag litar dessutom på att det stämmer och jag har ingen anledning att tro att de inte skulle göra det. Vi vet vid större händelser att myndigheterna har reagerat med kraft.

Men... Jo, det brukar ofta komma ett "men" här på bloggen, så blir jag lite orolig över den här formuleringen: "EU har ett system för snabb varning – Rasff – för att skydda oss mot produkter som inte uppfyller EU:s regler för säkra livsmedel. Systemet varnar också om livsmedel innehåller förbjudna ämnen eller för höga halter av särskilt farliga ämnen, t.ex. rester av veterinärläkemedel i kött eller cancerframkallande färgämnen i livsmedel." Det här är naturligtvis otroligt viktigt och även här känner jag en viss trygghet då inga stora mängder av något hälsovådligt får förekomma, men, jag blir ändå orolig när man skriver "för höga halter". Varför tillåter man några halter alls? Sannolikt så är det så att det är svårt att garantera att det inte finns några restprodukter i ett livsmedel, fast själv så tänker jag osökt på all antibiotika som pumpas in i även friska djur. Jag tänker även på om cancerframkallande färgämnen ska vara tillåtna alls. Varför i hela friden ska vi byta färg på maten? Fundera över det här, är det sunt egentligen? Jag tycker inte det och jag funderar på hur man kan göra för att påverka mer. Jag har försökt så länge men det är så svårt trots att jag får känslan av att vi är många som delar uppfattningen att matindustrin i mångt och mycket inte är sund. Slutsats: vi behöver bli fler och vi behöver skrika högre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar