fredag 8 januari 2016

Metvetna konsumentval

Idag läste jag en artikel om tillsatser i maten. Den hade citat från EU-parlamentarikern Anna Maria Corazza Bildt och Björn Bernhardson från Äkta vara. Jag blev positiv överraskad då majoriteten av svenskarna ändå gör aktiva val, fast vi kunde bli bättre på att läsa innehållet, det framgår. Det är intressant det här med aromer, både naturliga och konstgjorda och att de ska behövas. Jag låter de naturliga passera här på bloggen eftersom det är E-numren som jag är ute efter. Men det finns säkerligen aromer som är mer anmärkningsvärda än vissa E-nummer, då det till exempel finns ett nummer även för bränt socker. Men jag är nyfiken på hur lätt eller svårt det är att hitta mat utan tillsatser, så därför gör jag det här valet när jag skriver om olika livsmedel.

Det känns hur som helst bra att vi har politiker i parlamentet som engagerar sig i matfrågan, för de är tyvärr inte många. Vi skulle behöva få många fler som jobbade för bättre mat. Jag kan verkligen inte förstå varför den här frågan ofta är så långt ner på agendan. Jag har varit politiskt aktiv i större delen av mitt vuxna liv och är det en sak som jag har märkt så är det att de flesta inte vill ägna någon större tid till "matprat".

Läs artikeln här: https://www.gp.se/ekonomi/1.2945479-tydlig-trend-vi-koper-mindre-konstgjord-mat?m=print

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar