torsdag 21 januari 2016

Tillsatser i glutenfri mat

Jag har vid några tillfällen kommenterat det här med tillsatser i mat för allergiker och dem med intoleranser. I specialkost finns det ofta många E-nummer. Det borde ju egentligen vara tvärtom då man redan är känslig och sannolikt har större risk att reagera på vissa tillsatser. Jag kan inte säkert säga att det är så, men det är inte långsökt att tro det i alla fall.

För att få veta mer så gick jag in på Celiakiförbundets sajt och sökte både på tillsatser och E-nummer, men inte blev jag klokare av det inte. Med besvikelse så konstaterar jag att detta inte är något av intresse för förbundet, vilket är väldigt synd. Jag kommer att mejla dem för att höra deras syn på det här. De har funnits länge och har självklart större möjligheter att påverka än vi enskilda konsumenter samt att de företräder ett stort antal betalande medlemmar. Jag återkommer så fort jag har något mer att berätta om det här.

Mitt tips är att baka och laga så mycket som möjligt av sin egen mat, för det blir både godare och nyttigare och alltid billigare. Däremot så vill jag än en gång påpeka att har man inte tid eller lust så ska man givetvis kunna hitta bra färdiga alternativ. Det gäller inte bara oss som inte behöver specialkost utan andra också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar