torsdag 26 februari 2015

Minsann! Tillsatser kan göra oss sjuka.

Det här var en artikel som gjorde mig både glad och besviken att läsa. Ytterligare en bekräftelse på att jag är på rätt väg i det som jag är skeptisk till och jag delar den känslan med många. Jag är ju inte på något vis expert, men jag brinner för bra mat i kombination med bra miljö och bra djurhållning. Ni som har läst min blogg tidigare kanske har sett något av mina inlägg kring just det som artikeln tar upp. Det finns alldeles för lite kunskap om tillsatser och speciellt när de är i kombination med varandra.

När man funderar vidare kring det här med tillsatser så är det oundvikligt att inte fundera över varför så många människor handlar produkter med emulgeringsmedel och annat tveksamt. I ärlighetens namn ska det sägas att tillsatser är helt omöjligt (i alla fall i det närmaste) att undvika, men skulle fler ställa krav så skulle det utan tvekan bli bättre. Varför är det så många människor som inte bryr sig om vad de äter? Fortfarande så känner jag mig som ett undantag bland vänner och bekanta. De flesta funderar inte så mycket över vad de köper just när det gäller tillsatser, även om de bryr sig annars. Men fler artiklar i den här stilen kommer nog att få upp ögonen på fler.

Om du bara ska läsa en artikel i dag eller på hela veckan, låt det bli denna:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/tillsatsen-som-gor-oss-sjuka-och-feta/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar