måndag 2 mars 2015

Vad säger Livsmedelsverket om de nya rönen om tillsatser?

Tja, inte mycket faktiskt. Under rubriken Tillsatser i mat, så kan man läsa följande: "Alla godkända tillsatser är säkra och bedömda utifrån en bred vetenskaplig grund. Det betyder inte att det alltid är nödvändigt att använda dem." Sidan uppdaterades i december senast. Tittar man på de senaste pressmeddelandena så finns inte heller något om detta, vilket jag finner väldigt märkligt faktiskt. Jag tror givetvis inte att man går ut och ändrar sina riktlinjer utan vidare, men som konsument så väcker den artikel som fanns i tidningarna förra veckan frågor och många skulle nog vilja få SLV:s reflektioner på det här med tillsatser och hälsa.

Som alltid kan man konstatera att det finns många olika åsikter och ställningstaganden, men lagom kritisk hållning är alltid sunt och för mig är ovanstående konstaterande att alla tillsatser är säkra alldeles för självsäkert. Fast jag är bara en i mängden av vanliga konsumenter som försöker lära och dra mina egna slutsatser, men jag är faktiskt inte ensam och vi bör ses med större respekt. Som mamma till en dotter som sedan födseln har haft problem med maten så känns det inte alls bra att tänka på alla tillsatser som hon får i sig, något som specialkosten är fullproppad med. Hur många utöver oss utan de här problemen skulle inte kunna må bättre om man forskade mer på det här området? Det övergår mitt förstånd att ett område som rör 100 procent av befolkningen inte ges mer resurser. Allt annat som det forskas om rör ofta en begränsad mängd människor, men vi äter alla och vi är beroende av det utbud som finns i affärerna, så det måste till mer uppmärksamhet här anser jag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar